divendres, 1 de març de 2013

Dia de la Dona Treballadora 2013


El 8 de març, un any més, commemorem a l’escola Joan Pelegrí el Dia Internacional de la dona. Es tracta d’un dia molt important per la sensibilització, la reflexió, la reivindicació del paper de la dona en la societat.
Aquest any les activitats del 8 de març giraran al voltant de “La violència de gènere o violència contra les dones”, tot i que el “Dia Internacional contra la violència vers les dones” és el 25 de novembre.
Aquesta data, 25 de novembre, es va triar en la 1a trobada feminista de Llationoamèrica i el Carib celebrada a Bogotà el juliol de 1981 i pretén recordar el violent assassinat, el 1960, de les germanes Mirabal, tres activistes polítiques que van lluitar contra el dictador Rafael Trujillo a la República Dominicana.
El 20 de desembre de 1993 l’Assemblea General de l’ONU va definir la violència contra les dones com “qualsevol acte de violència de gènere que pugui tenir com a resultat un dany o sofriment físic, sexual, psicològic... per la dona, així com les amenaces de cometre’ls, coacció i altres formes de privació de la llibertat de les dones tant si es produeixen a la vida pública com a la privada”
La violència contra les dones és un fet estructural i, sovint, la inèrcia de segles de les societats patriarcals fa que s’acceptin conductes en l’àmbit familiar, laboral, social, institucional.. que són pràctiques que incideixen molt negativament en les dones a títol individual o col.lectiu.
Tant els fets que els mitjans de comunicació plantegen dia rere dia com algunes experiències particulars o col.lectives en el nostre entorn ens fan veure que la violència de gènere és un problema molt difícil d’eradicar.
Per tot això cal que ens impliquem en el coneixement, la reflexió i, si cal, fins i tot la denúncia de la violència de gènere. Som-hi!


LLISTAT D’ACTIVITATS

Al vestíbul de l’escola:
- Exposició Desmuntem mites? La violència masclista en la parella. L’Institut Català de les Dones ens cedeix aquesta exposició. Són 14 plafons que revisen alguns mites associats a l’amor romàntic i a la violència masclista. Ofereix idees per transformar la relació de parella i avançar vers unes relacions lliures.
Des del dia 26 de febrer al dia 15 de març.

- Document sobre l’origen del Dia internacional de la dona. Es tracta d’un document, elaborat per l’àrea de socials de la nostra escola, que contextualitza i explica els fets que van donar origen a la celebració d’aquest dia.

- Document sobre la violència de gènere. Es tracta d’un document, elaborat per l’àrea de socials de la nostra escola, que explica el concepte de violència de gènere. Parla sobre els motius i orígens del Dia internacional contra la violència vers les dones que és el 25 de novembre.

- Document sobre Malala Yousafari. Es tracta d’un document que s’ha elaborat a partir de diverses informacions però principalment a partir de l’article “La lección de la nia Malala” d’Àngels Espinosa publicat al blog de Dones del diari “El País” el 26 d’octubre de 2012. En el document s’explica que Malala és una jove pakistanesa de 15 anys que va ser agredida greument pels talibans el passat 3 d’octubre per defensar el dret a l’educació de les noies.

- Article “Las familias prescinden de ellas” d’Ana G. Rojas i Susana G. Vejo  publicat a “El País” el 27 de gener de 2013. Aquest article planteja el diferent tracte a nivell familiar, social i institucional que reben les nenes i els nens i les greus repercussions sobre alimentació, salut, mortalitat infantil... L’article se centra en l’Índia, però són realitats generalitzades en una gran part de països, sobretot en vies de desenvolupament.

- Article “El Tribunal de la UE sentencia que España discrimina con las pensiones” de Lucía Abellán publicat a “El País” el 23 de novembre de 2012. Aquest article planteja un altre tipus de violència contra les dones, que molt sovint queda amagada, la que ve de les institucions. Explica com, a partir d’una denúncia d’una dona, el Tribunal de la UE sentencia que la llei espanyola discrimina clarament les dones en relació a les pensions.

- Article “Jo et perdono” de Javier Ricou publicat a “La Vanguardia” el 8 de febrer de 2013. Aquest article exposa, a partir del cas concret de la relació entre Rihanna i el raper Chris Brown, l’opinió d’Helena de Marianas, psicòloga experta en violència masclista, sobre els perfils de les dones maltractades que tornen a iniciar relacions amb els seus agressors.

- Test I si jo...? Es tracta d’un qüestionari, elaborat per la Unitat d’Igualtat de la Universitat de Barcelona, per fer reflexionar la població jove sobre la violència de gènere en l’àmbit de la parella. Consisteix en dos qüestionaris, un per a ells i un per a elles, de deu preguntes molt senzilles amb tres possibles respostes.

- Cartell del Dia de la dona, elaborat per Anna Terés, professora de l’àrea de Visual i Plàstica de la nostra escola.

- Ambientació del vestíbul. Es tracta d’aportacions elaborades des de la biblioteca i des del variable de visual i plàstica de 1r d’ESO.

A les aules i passadissos:
- Cartells i documents sobre el Dia de la dona. S’animarà l’alumnat a portar material per ambientar l’aula i els passadissos.

- S’engrescarà l’alumnat i el professorat a venir el dia 8 amb alguna peça de roba de color lila. Caldria potenciar-ho des de les tutories.

Activitats a l’aula:

- A tots els grups d’ESO, BTX i CF: llegir i explicar des de les classes de socials el document informatiu sobre l’origen del Dia internacional de la dona.
Del 25 de febrer al 7 de març.

- A tots els grups d’ESO, BTX i CF: insistir des de les tutories que llegeixin els continguts de l’exposició Desmuntem mites? La violència masclista en la parella que hi haurà al vestíbul de l’escola.
Des del dia 26 de febrer al dia 15 de març.

- L’activitat del dia 8 de març per tots els grups de Secundària de l’escola, en l’hora indicada des de coordinació, serà:

A) llegir el document titulat “8 de març de 2013: treballem la violència de gènere en el dia internacional de la dona”.
B) llegir i comentar algun dels articles que forma part del dossier preparat per aquest dia.

- Per als grups de 4t ESO, BTL i CF: a més de les activitats comunes per a tots, es passarà individualment a l’alumnat el test I si jo...? amb l’objectiu que a partir del test reflexionin sobre les relacions de parella.

Cap comentari:

Publica un comentari