dimarts, 12 de març del 2019

CAMPANYA UNESCO 18-19 "QUAN VIATJAR NO ÉS UN PLAER"

CAMPANYA UNESCO 18-19 
"QUAN VIATJAR NO ÉS UN PLAER"


A QUI ANIRÀ DESTINADA LA CAMPANYA UNESCO D'AQUEST CURS?


Comencem la XXVII campanya de solidaritat com a membres que som de la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO (XEAUC). Aquesta campanya té com a finalitat conèixer de prop la tasca que porten a terme Open Arms i Fundipau en relació amb la crisi de les persones refugiades.

Fem aquesta campanya perquè ja fa massa temps que dura aquesta situació i cal que siguem conscients que nosaltres som part del problema i,per tant, també part de la solució. Siria és actualment el primer país d’origen de les persones refugiades al món, degut al conflicte que fa més de 7 anys que dura i que s’ha cobrat 500.000 vides i ha obligat a fugir del país 6,3 milions de persones. Segons el CEAR (Comisión Española de Ayuda al Refugiado), el 2017 més de 700.000 persones van sol·licitar asil en algun país europeu, encara que el 85% de les persones desplaçades ha buscat refugi en els països veïns, amb menys recursos per garantitzar una acollida digna i els seus drets humans. Turquia, amb 3,5 milions de persones refugiades, es el principal país on es queden atrapades degut a les polítiques de tancament i externalització de fronteres d’Europa, com l’acord il·legal firmat entre la UE i aquest país. Els altres països amb major nombre de persones refugiades són: Pakistan, Uganda, Liban, Iran i Alemanya.

Concretament volem col.laborar amb aquestes dues entitats, ja que afronten aquesta problemàtica des de les dues vessants, les causes i les conseqüències. Open Arms que treballa en l’atenció directa a les persones que intenten arribar a Europa pel Mediterrani , i Funidpau que treballa en la prevenció de les causes que generen els conflictes bèl.lics, les persecucions o la pobresa, que provoquen que tantes famílies hagin de marxar de casa seva contra la seva voluntat i jugant-se la vida

SENSIBILITZACIÓ 

Gràcies a la col·laboració de diverses persones i entitas compromeses amb l'actual crisi de les persones refugiades l'alumnat tindrà una xerrada de sensibilització en les següents dates:





CAMPANYA UNESCO 18-19
"Quan viatjar no és un plaer"
GRUP AULA DIA HORAPERSONA QUE FA LA XERRADA
1r ESO A I BSALA ÁGORAdimarts 26/0311.30-13:00ORIOL BARRI 
(RESERVAT)
1r ESO C I D SALA ÁGORAdimarts 26/039:00 a 10:30 ORIOL BARRI 
(RESERVAT)
1r ESO E I F SALA ÁGORAdilluns 25/039:00 a 10:30ORIOL BARRI 

2n ESO A209dimarts 26/315.15 a 16.15MARTA TRAYNER (DOCTORA)
2n ESO B208divendres 22/39 a 10STOP MAREMORTUM
2n ESO C206dilluns 25/311.30 a 12.30STOP MAREMORTUM
2n ESO D211dilluns 25/310.30 a 11.30STOP MAREMORTUM
2n ESO E210dimarts 26/310.30 a 11.30MARTA TRAYNER (DOCTORA)
2n ESO F205dijous 28/39 a 10MARTA TRAYNER (DOCTORA)
3r ESO A 311dc. 20 de març11:30-12:30 BiologiaMIQUEL CUBERO 
3r ESO B50926 de març10-11 TutoriaALEX BARCELONA 
3r ESO C302Dll 25 de març10-11 TutoriaRAMON GARRIGA 
3r ESO D30827 de març11:30-12:30 MatesMIQUEL CUBERO 
3r ESO E110Dll 25 de març11:30-12:30 CVERAMON GARRIGA 
3r ESO F40625 de març9-10 TutoriaALEX BARCELONA 
4t ESO Afeta el 8 d'octubreJORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
4t ESO Bfeta el 8 d'octubreJORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
4t ESO Cfeta 8 d'octubre JORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
4t ESO DMENJADOR (RESERVAT)dilluns 25 de març12:30 a 13:130JORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
4t ESO EMENJADOR
(RESERVAT)
dilluns 25 de març12:30 a 13:130JORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
4t ESO FMENJADOR
(RESERVAT)
dilluns 25 de març12:30 a 13:130JORDI ARMADANS (FUNDIPAU)
1r BAT ASALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS Pau Perez
1r BAT BSALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS
1r BAT CSALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS
1r BAT DSALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS
1r BAT ESALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS
1r BAT FSALA D'ACTES (RESERVAT)dimecres 27 de març13:30 a 14:30 FUNDIPAU / OPEN ARMS
2n BAT A(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
2n BAT B(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
2n BAT C(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
2n BAT D(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
2n BAT E(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
2n BAT F(feta el 19 de desembre)ARCADI OLIVERES
CICLES Guadiana 26 de març 9 a 10ALEX BARCELONA






MACROACTIVITAT


- Què farem? 

Farem una perfomance on representarem l'arribada i acollida de les persones refugiades, a través del mar.

- On i quan ho farem?

Lloc: Plaça Joan Pelegrí.

Data: 29 de març

Hora: 
A les 12:00 ens trobem a l'aula professorat i alumnat per repartir els mocadors i fer la recollida de signatures i de diners.(El material estarà a la sala de profes del 2n pis i els diners s'entregaran a consergeria)
A les 12.30  ens trobem tots situats a la plaça per fer la performance fins a les 13:25

- Qui ho farà?

Alumnat de secundària de l'Escola: ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà.

- Quina cançò sonarà?


Mentre ens situem a la plaça: Com plora el mar. Joan Dausà




Quan ja estiguem situats farem la performance amb la següent cançó: Obriu les Portes. Txarango



Quan marxem de la plaça sonarà la següent cançó: "MAI CAP INFANT", que ha compost la professora de música de l'Escola Joan Pelegrí Núria Batlle.



- Com ens organitzarem?
  1. Vídeo amb la coreografia dels moviments de cada grup classe, segons la seva localittzació a la plaça (mar, terra, frontera o persones refugiades)
  2. Carrers per on accediran a la plaça els diferents grups-classe.
  3. Mapa de la plaça on estarà marcat on se situarà cada grup classe.
  4. Material. A la Sala de professors del segon pis deixarem:
  • Carta, document per la recollida de signatures i la bosseta per recollir l'1,5 euros.
  • Atrezzo per fer la coreografia (mocadors pel mar, bastons per les fronteres, armilles per les persones refugiades i tires de roba per la terra)
1. VIDEOS AMB COREOGRAFIIA 


ALUMNAT QUE FA DE "MAR"



L'alumnat que fa de "MAR" serà:


1r ESO
2n d'ESO
3r d'ESO
4t A, C, D, F
1r de Batxillerat
2n de Batxillerat A,E, C
Cicles de Grau Mitjà


Cal que vesteixin tons blaus i l'alumnat ha de portar una tela blava, verda o blanca per fer el ball.


Coreografia del "MAR"








VÍDEOS PER APRENDRE LA COREOGRAFIA DEL "MAR" 



Introducció:






Coreografia 1: MAR TEMPESTA 






Coreografia 2: MAR SUAU






Coreografia 3: MAR EN CALMA 






Coreografia sencera:






ALUMNAT QUE FA DE TERRA




2n de BATXILLERAT D, B, F 



Cal que vesteixin amb tons de color terra



Coreografia de la "TERRA"







VÍDEOS PER APRENDRE LA COREOGRAFIA DE LA TERRA



Introducció: Posició fixa






Ball de mans en parelles:






Ball de mans d'esquena al mar: 






Ball de mocadors:








Coreografia sencera:











2. CARRERS D'ACCÉS  A LA PLAÇA i DE SORTIDA!





1r ESO: CONSELL DE CENT / CARRETERA DE SANTS/ LLOBET


2n ESO: CALLAO / MIQUEL BLEACH




3r ESO: CALLAO/ ERMENGARDA



4t ESO: TORRE DAMIANTS / PLAÇA HERENNI / ERMENGARDA



1r BATXILLERAT:  TORRE DAMIANTS / ERMENGARDA


2n de BATXILLERAT:  CONSELL DE CENT / CARRETERA DE SANTS/ LLOBET




CICLES: ESPANYA INDUSTRIAL/MASNOU/PLAÇA JOAN PELEGRÍ


· És molt important que quan arribeu a la plaça us espereu al vostre lloc fins que comencem la performance.

· Un cop haguem acabat la performance ens quedarem al nostre lloc i anirem sortint a poc a poc a mesura que ho anem indicant i sortireu pel carrer pel qual heu entrat.

· Calma i paciència perquè som moltes persones i hem d'entrar i sortir amb tranquil·litat.






3. COM ENS ORGANITZEM EL DIA DE LA MACRO?

ESO

- Abans de les 12:00 el professorat que acompanya els grups a la plaça anem a buscar els sobres (carta, bosseta de l'1,5 euor...) a la taula del professorat del 2n pis.

A les 12:00 anem a l'aula amb el grup-classe que ens ha indicat coordinació.

  - Fem la recollida de l'1,5 euros.
  - Fem la recollida de les signatures.
  - Practiquem la coreografia per darrera vegada i cadascú té la seva tela controlada.
  - Baixem els diners a l'urna del vestibul i també hi deixem les signatures.

ESO I BATXILLERAT

A les 12:25-30 anem cap a la Plaça Joan Pelegrí pel carrer que us toca. Només portem la tela. Ja tornarem a recollir les motxilles.

- Al terra hi haurà indicada la zona que heu d'ocupar.
- Un cop tothom estigui a lloc farem la coreografia "Obriu les portes". Potser tres vegades.
- No marxeu de la plaça fins que us ho indiquin pels altaveus.
- Tornem a l'escola a recollir motxilles.

dilluns, 11 de març del 2019

CAMPANYA UNESCO 18-19

Benvolgudes famílies, alumnat, professorat i personal de l’escola,

Comencem la XXVII campanya de solidaritat com a membres que som de la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO (XEAUC). Aquesta campanya, que hem anomenat Quan viatjar no és un plaer té com a finalitat conèixer de prop la tasca que porten a terme Open Arms i Fundipau en relació amb la crisi de les persones refugiades.

Fem aquesta campanya perquè ja fa massa temps que dura aquesta situació i cal que siguem conscients que nosaltres som part del problema i, per tant, també part de la solució. Síria és actualment el primer país d’origen de les persones refugiades al món, degut al conflicte que fa més de 7 anys que dura i que s’ha cobrat 500.000 vides i ha obligat a fugir del país 6,3 milions de persones. Segons el CEAR (Comisión Española de Ayuda al Refugiado), el 2017 més de 700.000 persones van sol·licitar asil en algun país europeu, encara que el 85% de les persones desplaçades ha buscat refugi en els països veïns, amb menys recursos per garantir una acollida digna i els seus drets humans. Turquia, amb 3,5 milions de persones refugiades, és el principal país on es queden atrapades degut a les polítiques de tancament i externalització de fronteres d’Europa, com l’acord il·legal firmat entre la UE i aquest país. Els altres països amb major nombre de persones refugiades són: Pakistan, Uganda, Líban, Iran i Alemanya.

Concretament volem col·laborar amb aquestes dues entitats, ja que afronten aquesta problemàtica des de les dues vessants, les causes i les conseqüències. Open Arms que treballa en l’atenció directa a les persones que intenten arribar a Europa pel Mediterrani , i Fundipau que treballa en la prevenció de les causes que generen els conflictes bèl·lics, les persecucions o la pobresa, que provoquen que tantes famílies hagin de marxar de casa seva contra la seva voluntat i jugant-se la vida
Per això volem cooperar econòmicament amb elles, ajudant-los a dur endavant els diversos projectes que realitzen i també volem difondre la seva tasca tan necessària i positiva. Perquè com diu  Boaventura de Sousa “les fronteres més visibles són les de filferro, però també en tenim a les nostres ments”

A partir de la tercera setmana de Març, farem activitats per sensibilitzar-nos sobre la situació en què es troben les persones refugiades  i l’acció que duen a terme els que treballen amb elles. 
Agraïm per endavant la vostra col·laboració,


    Víctor Ranera                                                          Judith Casadesús
  Director de l’escola                                            Coordinadora UNESCO


dijous, 17 de gener del 2019

A PEU DE TANCA


                            




Avui l'alumnat de Cultura i Valors Ètics de 4t d'ESO de l'Escola Joan Pelegrí ha assistit a una visita guiada a l'exposició A PEU DE TANCA del fotògraf Antonio Sempere al Casinet d'Hostafrancs.

El Martí i la Mercè, membres de Stop Mare Mortum, ens han explicat quina és la realitat que viuen les persones en els processos migratòris i ens han descrit el que hi ha darrere de les fotografies que s'han pogut observar.


Seguim aprofundint en el coneixement dels processos migratòris i  reivindiquem un canvi en les polítiques europees d’estrangeria i migratòries.








dimecres, 19 de desembre del 2018

Xerrada de l'Arcadi Oliveres "Drets Humans i responsabilitat personal"


El dia 19 de desembre del 2018 l'alumnat de 2n de Batxillerat de l'Escola Joan Pelegrí ha assistit a la xerrada que ha fet l'Arcadi Oliveres a la Sala d'Actes de l'escola.

Sota el títol de la xerrada "Drets Humans i responsabilitat personal" l'Arcadi Oliveres ha fet un anàlisi de la Declaració Universal del Drets Humans tenint en compte que el passat  10 de desembre va ser el 70è aniversari d'aquest document i ha explicat a l'alumnat de quina manera, a nivell individual, pot frenar les dinàmiques socials que perpetuen un sistema d’injustícia i desigualtat.

L'Arcadi Oliveres ha explicat el context en que es va crear la Declaració  Universal dels Drets Humans i ha subratllat la importància d'aquests trenta articles i la necessitat de defensar-los. Tanmateix,  també n'ha volgut destacar els aspectes negatius i les mancances que presenta: 

1r. Alguns dels problemes més importants que hi ha en l'actualitat no estan contemplats en aquest document.
2n. Són uns articles fets des d'una perspectiva molt occidentalitzada.
3r. És estrictament una declaració i per tant no tots els països l'apliquen.


L'alumnat ha pogut entendre que malgrat la Declaració Universal dels Drets Humans sigui un document amb mancances és un dels documents més importants que tenim a nivell global per afavorir un sistema social just. Però sobretot, ha entès, que és molt important que de forma individual reflexionem sobre les conseqüències socials que tenen les accions que portem a terme en el nostre dia a dia i analitzem quines val la pena canviar o eliminar per contribuir a construir un món més just. 

En aquesta línia de responsabilitat individual, l'Arcadi Oliveres ha explicat les conseqüències del nostre consum dels telèfons mòbils en el països on hi han les mines de coltan; el control social que exerceixen aquests aparells; i la pèrdua de la qualitat de les converses quan estem en grup i les persones estem pendents del mòbil. Ha subratllat que hem de vetllar, més que mai, pel reconeixements dels drets i les llibertats de les persones i en especial per les persones que viuen processos de migració. Ha fet un anàlisi de les conseqüències positives de la immigració al nostre país en termes d'història, economia i demografia. Ha destacat la importància del consum responsable per eradicar les diferències entre rics i pobres i per tenir cura del nostre planeta. I, finalment, ha posat èmfasi en el fet d'escollir molt bé les fonts d'informació per entendre amb rigor el que passa al nostre voltant.

Ha sigut molt enriquidor escoltar una descripció rigorosa de les injustícies socials que vivim en l’actualitat i saber que també està en les nostres mans perpetuar o canviar aquest sistema a través de les petites accions que portem a terme cada dia en la nostra vida quotidiana.








dilluns, 17 de desembre del 2018

Reivindiquem el dret a migrar i el dret a ser acollits i acollides!

Aspirem a una societat on les persones i els seus drets siguin la prioritat.  
Durant els pròxims dies l'alumnat de Cultura i Valors Ètics de 4t d'ESO farà difusió dels treballs i activitats que estan fent en relació a l'actual crisi de les persones refugiades. 

divendres, 14 de desembre del 2018

NADAL PER TOTHOM


Xerrada de l'Arcadi Oliveres: "Drets Humans i responsabilitat personal"



El dia 19 de desembre l'alumnat de 2n de Batxillerat assistirà a la xerrada "Drets Humans i responsabilitat personal" que farà l'Arcadi Oliveres a la Sala d'Actes de l'Escola Joan Pelegrí.







dimarts, 27 de novembre del 2018

Alumnat Unesco de l'Escola Joan Pelegrí

Vols formar part del Grup de l'Alumnat Unesco? Aquí tens un espai on si vols hi tens molt a fer.


dimecres, 27 de juny del 2018

Celebració 25è aniversari Grup Unesco


El passat dimecres dia 20 de Juny  vam celebrar, al menjador de l’escola de Secundària, el 25è aniversari del naixement del Grup UNESCO de la nostra escola.
A 2/4 de 2 del migdia la Mercè Boix, mestra i coordinadora a Primària del Grup UNESCO, va donar la benvinguda a totes les persones assistents -professorat actual i professorat ja jubilat però que al llarg de tots aquests anys han estat part activa del Grup i representants de l’alumnat- i va agrair la feina feta en aquests 25 anys tot animant a continuar treballant en aquesta línia.
A continuació es va procedir a destapar la frase extreta de la Constitució UNESCO “Les guerres neixen en la ment de les persones i, per tant, és en la ment de les persones on han d’edificar-se els fonaments de la pau” per part de les persones que van formar part de la 1a reunió del Grup UNESCO l’any 1992: Miquel Cubero, Toni Lladó, Albert Marzà i Anna Muxí. Amb un record especial per la Tere Astasio que també va formar part d’aquest grup inicial.
Després la Montserrat Gusi, professora i coordinadora a Secundària del Grup UNESCO, va explicar el perquè d’aquesta frase, i va donar pas a l’Albert Marzà que, com a membre fundador va llegir un text per explicar el germen del Grup. Aquest text el podeu trobar a continuació d’aquesta notícia.
Per acabar aquesta 1a part de l’acte, la dels parlaments, la Montserrat Gusi va llegir un altre text amb tota una sèrie de reflexions que el Grup vam elaborar en la valoració que vam fer per celebrar els 20 anys d’existència. Reflexions que recullen on som ara i cap a on volem anar. Un document intern que vam voler compartir i que podeu llegir més avall.
Tot seguit les persones fundadores i les coordinadores del Grup van bufar les 25 espelmes del pastís commemoratiu i d’aquí es va passar al pica-pica i brindis per acabar l’acte.
Pels assistents va ser un acte molt emotiu on es va valorar la feina feta durant tots aquests cursos i es van recordar fets i anècdotes que ja teníem oblidats.
Ens veiem d’aquí 25 anys més.

dijous, 21 de juny del 2018

Grup Unesco: On som i on volem anar?


GRUP UNESCO: ON SOM I ON VOLEM ANAR

Fa més de 5 anys vam elaborar un text de revisió crítica dels 20 anys que mai va transcendir més enllà del Grup UNESCO.

Potser avui és el moment de fer-ne un resum destacant-ne alguns del elements de reflexió i els reptes de futur del Grup UNESCO que vam recollir en aquell document:

1.  Caldrà continuar treballant adequadament per tal de mantenir un espai propi per a l’Educació per la Pau (EP) dins de l’escola a través de les Campanyes de cooperació, les Jornades Culturals, el Premi Drets Humans, el Dia de la Dona, etc.
2.      Pel que fa a les Campanyes UNESCO i Jornades Culturals  creiem que hem aconseguit tant un model estable per treballar l’EP a l’escola com un to adequat per fer-ho. En aquest sentit creiem que hem implementat amb l’alumnat un model de solidaritat crítica com a resposta a les injustícies. Volem que el nostre alumnat es pregunti, davant les situacions que plantegem en cada campanya, Per què passa això? (que s’interessin, doncs, per les causes de les injustícies, les desigualtats i la vida indigna). Entenem la solidaritat com un intercanvi bidireccional (un espai de trobada entre persones de diferents col·lectius, en el qual podem aprendre de les persones amb les quals col·laborem) i, sobretot, que la solidaritat té implicacions personals (canvis d’actitud respecte el consum, els diners, la reutilització, la reducció, el reciclatge i potser a vegades, pèrdua de privilegis o benestar personal a favor d’un benestar per tothom).
3.      En relació al Premi Drets Humans també es pot dir que hem aconseguit una forma de treball satisfactòria i un model d’acte de lliurament, també, adequat. En els darrers anys hem canviat l’horari i l’hem posat dins l’horari lectiu per donar-li més valor i fomentar la participació de l’alumnat.
4.      Pel que fa al currículum, caldrà continuar vetllant perquè sigui possible dur a terme el treball amb valors propi de les Escoles Associades de la UNESCO tot i els canvis de les lleis o les variacions dels plans anuals, tant en les matèries on el contingut ho fa més possible com en la resta, atenent sobretot a l’apartat de valors.
5.      Caldria, continuar animant la reflexió interna sobre els valors com a element comú a tota la comunitat educativa. Això a Infantil-Primària s’està fent en els grups de treball de les Jornades de Juny i a Secundària a través de l’Enquesta de Valors i la Tutoria de valors que vam engegar el curs passat.
6.      Recuperar el caràcter “integrador” que el Grup va tenir en els seus orígens. Durant aquests vint-i-cinc anys han aparegut a l’escola un seguit d’iniciatives des de les quals es treballen els valors (Agenda 21, Grup Competències Socials a Infantil-Primària, Músics Solidaris, TEI). Des del Grup UNESCO pensem que és important sumar esforços entre tots els grups que actuem en el mateix sentit i, per això, animem la Direcció de l’Escola perquè estableixi lligams i coordini aquests grups.
7.      El mateix pot dir-se sobre la necessitat de coordinar la tasca en valors que duen a terme les diferents entitats que formen la Fundació Cultural Hostafrancs (Escola, CMX, Ateneu, BAM, Instal·lacions Esportives, Barcino Oriens, Orfeó Atlàntida, Escola d’acollida de persones immigrants de l’Ateneu Montserrat).  Des del Grup UNESCO pensem que caldria que la Direcció de la Fundació possibilités la trobada i la cooperació en la tasca de valors entre les diverses entitats. Un primer pas seria estar informats de les activitats que tothom du a terme.
8.      No perdre contacte amb els referents externs, sobretot el PEA i la XEAUC, que ens ha proporcionat múltiples idees i contactes personals; però tampoc perdre’l amb aquelles ONG i associacions amb les quals hem treballat en els anys anteriors, i que ens han ajudat a consolidar l’EP dins de l’escola. Alhora veure com no desvincular-nos de xarxes que aglutinen l’EP al nostre entorn: Intermón-Oxfam, Senderi, Edualter, Xarxa educativa en suport de les persones refugiades, Fundipau.
9.      Continuar participant, dins de les nostres possibilitats, en les crides a l’acció que ens vinguin des de l’exterior: un exemple d’això seria la nostra participació en els actes de la Xarxa educativa en suport de les persones refugiades de Sants Montjuïc.
10.  Hauríem de continuar potenciant les relacions amb els mitjans de comunicació del barri o locals. Això, a més, ens permetria tenir una més gran incidència en el barri. En els darrers anys hem fet actes fora de l’escola com la cadena humana fins a Canpedró, manifest Dia de les Persones migrants a la Plaça Joan Pelegrí, ...
11.  A més de tot l’anterior, és convenient fer una feina de conservació i classificació de la documentació escrita i audiovisual que produïm (fotografies, vídeos, etc.). En els darrers anys el blog ha estat com el nostre diari personal on va quedant tot el que anem fent.
12.  Caldrà, també, tenir cura de nosaltres mateixes, les persones que formem part del Grup, per no cremar-nos en la feina quotidiana i per saber mantenir el bon humor, a més de l’esperit crític. A vegades tenim la sensació que som “4 gats” però això no ens ha de desanimar per continuar endavant.
13.  Ser conscients que la base de l’activitat del Grup és la feina voluntària, i que, per tant, continua sent necessari  prioritzar accions i tasques.
14.   Finalment, seria bo que els Claustres, dels quals el Grup UNESCO no és altra cosa que una comissió permanent, responguessin si es compleix, o fins a quin punt es compleix, allò que se’ls va plantejar l’abril de 1992 en el Document on es proposava que ens féssim Escola Associada a la UNESCO: “l’objectiu final seria que tota l’Escola s’orientés vers els objectius abans esmentats (pau, drets humans, medi ambient, interculturalitat i cooperació pel desenvolupament)”.

Per acabar,  creiem que és molt important que si volem un alumnat que sigui solidari, defensi les injustícies i sigui crític amb la societat que ens envolta cal que el professorat i tots els membres de la comunitat educativa fem el mateix, cal donar exemple amb el nostre dia a dia i no tenir por de posicionar-nos perquè com diu Paulo Freire: " Tot projecte pedagògic és polític i es troba amarat d'ideologia.....La discussió fonamental és política." 

Finalment agrair-vos a tots i a totes la vostra col·laboració en aquest darrers 25 anys i esperem que en puguem celebrar 25 més o més!!!

Orígens del Grup Unesco. Qui ens ho havia de dir!


QUI ENS HO HAVIA DE DIR!
La Montse Gusi va recordar-me fa uns dies que a l’acte de celebració dels 25 anys del Grup UNESCO hauria de dir unes paraules sobre els orígens del Grup, en la meva qualitat de membre “fundador”. En aquell moment em va venir al cap una imatge curiosa que li vaig comentar. Aquesta imatge té a veure amb una llegenda urbana lligada a la creació de les grans companyies tecnològiques dels EUA: es diu que van néixer en un modest garatge, que era l’únic espai disponible per a aquells joves emprenedors cibernètics. Doncs, bé, la imatge a què em referia era que el garatge on va néixer el Grup UNESCO va ser el Lluís, que és també un lloc modest, però no és un garatge, sinó un bar, una cosa molt més mediterrània que no pas els pàrkings de les cases unifamiliars californianes.
Qui ens havia de dir que 25 anys després d’aquells cafès al Lluís ens trobaríem tanta gent aquí? Agosarats com érem esperàvem convèncer el Claustre perquè acceptés donar suport al treball sobre Drets humans i Cooperació internacional que plantejàvem. I esperàvem, a més, que altres companys i companyes se’ns afegissin en el treball diari perquè, estava clar que dues persones soles (el Toni Lladó i jo) no se’n podien sortir sense la col·laboració de tothom. Aquest és l’origen del Grup UNESCO.
Permeteu-me un record per al Jordi Esteban,  company nostre d’aquells temps llunyans, que ens va donar la idea que va estar a l’inici del Premi Drets Humans: treballar-los a partir de la creativitat plàstica (fer pòsters i plafons).
El Premi, la primera edició del qual es remunta al 1989, ens va obrir les portes de les Escoles Associades a la UNESCO a les quals ens vam incorporar, gràcies a l’interès que hi va posar Miquel Martí el setembre de 1992. Hi va haver una primera reunió del Grup UNESCO al mes de juny on érem la Tere Astasio, l’Anna Muxí, el Miquel Cubero, el Toni Lladó i jo mateix. Va ser el 26 de juny de l’any olímpic, d’aquí a sis dies farà vint-i-sis anys.
Aquests cinc noms que consten en la primera acta del Grup els hem comentat més d’una vegada i això ens dona la diguem-ne “categoria” de fundadors. El que mai s’ha dit, que jo sàpiga, és que a l’inici del curs 1992-1993 hi va haver una segona reunió (el 8-9-1992) i que aquesta va ser més àmplia. I voldria dir els noms que consten en aquella acta perquè molts i moltes dels que estàveu allí després heu estat membres ben actius del Grup: Juli Pérez, Joan Camós, Tere Astasio, Toni Lladó, Francesc Padrosa, Gemma Aguado, Serena Canal, Miquel Cubero, Dolors Subirana, Montse Canela i Albert Marzà. I a la tercera van venir altres membres del Grup o històrics de l’escola com Teresa Dalmau, Jordi Solsona i Tomàs Salamí.
I després d’aquesta reunió n’hi va haver moltes altres.  En el primer curs vam iniciar una primera campanya de cooperació perquè el Miquel Cubero, que llavors només tenia trenta-nou anys i més cabells, va imposar els seus galons internacionalistes per fer-nos aprovar una primera Campanya de cooperació contra els que, més prudents o porucs, pensàvem que era millor un any d’observar i situar-nos. Des d’aleshores aquesta manera de procedir, tirar endavant tot i els obstacles, ha estat una divisa del Grup. En aquella primera campanya vam triar un projecte del Pla d’Escoles Associades a la UNESCO, dins d’un programa que es deia Co-Action,  per construir pupitres per a les escoles de l’Altiplà de Bolívia. Va ser l’any d’aquell mític concert de rock a La Bàscula de la Zona Franca organitzat pel Col·lectiu d’Estudiants de l’escola, d’on recordo sortir acompanyant l’alumne Pau Pugès amb la recaptació del concert.
Des d’aleshores s’han succeït vint-i-nou Premis Drets Humans i vint-i-sis Campanyes UNESCO. Això vol dir un munt de persones –alumnat, professorat, PAS, pares i mares i persones que hi han participat des de fora de l’escola- col·laborant-hi i una pila de records i anècdotes. Vol dir, també, afavorir la difusió d’un esperit crític i solidari, que des del primer moment vam pensar que havia de ser un element integrador dins de l’escola, un component positiu, dinamitzador d’energies i generador de bon humor. I, és clar, el Grup amb el temps ha fet moltes altres coses tant a Infantil-Primària com a Secundària, però això ja no em correspon a mi explicar-ho.
Voldria acabar, com ho fèiem, en l’article que fa cinc anys vaig signar juntament amb Toni Lladó en la separata del Calaix de Sastre sobre els 20 anys del Grup UNESCO, agraint a tothom l’ajuda, la cooperació, l’entusiasme, la visió critica i les estones de treball aportades a tots aquests projectes i, si ho permeteu, en especial a aquells tutors i tutores que han conduït el Grup UNESCO fins on és ara. Un agraïment, doncs, i també una crida per continuar el camí seguint aquelles sàvies paraules de Gandhi: “La nostra recompensa es troba en l’esforç i no en el resultat.  Un esforç total és  una victòria completa”

Hostafrancs, 19 juny 2018