dimarts, 28 d’abril del 2015

Somriures de Bombai ens visita



El passat dia quinze d’abril, l’ONG Somriures de Bombai va venir a visitar-nos en relació amb la Campanya del Grup UNESCO de la nostra escola amb aquesta entitat.

Aquesta ONG, fundada a Barcelona per Jaume Sanllorente, té com a objectiu transformar la realitat social existent a les comunitats menys afavorides de Bombai, de manera que es pugui garantir l’accés als drets humans més fonamentals, i centra els seus projectes en el marc de l’educació, la salut i el desenvolupament socioeconòmic. Concretament, han desenvolupat un projecte anomenat Balwadi , guarderies, pel qual s’han creat un seguit d’escoles destinades als menors amb menys recursos, s’han ajudat noies, sense possibilitat de pagar-se els estudis, en la formació professional, i s’han format mestres, en la tasca educativa, per tal de millorar l’educació que reben els seus alumnes. També han desenvolupat projectes dintre de l’àmbit sanitari, enviant metges als slums, els barris més pobres, per tal de combatre la lepra, i, a més, s’ha finançat l’estada als hospitals de joves malalts.

Durant la xerrada al nostre centre, la tutora UNESCO de l’escola, Judith Casadesús, va informar-nos del lema de la campanya d’enguany Sumant Somriures que pretén conscienciar l’alumnat sobre les vulneracions de drets i l’exclusió que milions de persones pateixen als slums de Bombai. L’explicació de José Mansilla, membre de Somriures de Bombai, va anar acompanyada d’unes imatges a través de les quals vam poder comprovar que Bombai és una ciutat de múltiples contrastos, ja que, al costat d’un gratacels podem trobar una petita barraca, és a dir, que l’abisme entre rics i pobres és molt accentuat.

En definitiva, a Bombai trobem una sèrie infinita de desigualtats i injustícies que fan necessària la nostra conscienciació i sobretot ajuda material per sostenir els projectes que ja s’estan desenvolupant com els de Somriures de Bombai o d’altres amb possibilitat de desenvolupar-se en el futur.



Helena Ramada Vilas

1rD Batxillerat

dimecres, 22 d’abril del 2015

La nostra responsabilitat en la mort dels immigrants a la Mediterrània

La desaparició de 1000 persones o més en els naufragis de vaixells de la setmana passada a la Mediterrània amb immigrants africans a bord ens fa plantejar la nostra responsabilitat en aquests fets.

Alguns mitjans de comunicació els han presentat gairebé com un accident (“El Mar de la Mort”) o com un problema aliè (bàsicament culpa dels traficants).

L’alcaldessa de la ciutat italiana de Lampedusa, Giusi Nicolini, principal destí de molts d’aquests vaixells, fa anys que denuncia aquest fet. Fa poc, en un tuit, deia: “Quants morts més, encara, abans d’adonar-nos que amb ells mor també la nostra civilització”?

La mateixa alcaldessafa gairebé tres anys, davant de la mort d’onze immigrants ofegats, va escriure una carta oberta, de la qual són els paràgrafs següents:

“Podria fer moltes preguntes avui, però ho resumiré tot en una: fins quan caldrà que ampliem una vegada i una altra el cementiri de la meva illa?

No entenc que una tragèdia com aquesta algú la pugui considerar normal. Com és possible no obsessionar-se amb la mort d'aquesta gent? Avui han estat onze persones, entre les quals vuit dones joves i dos nens, d'onze anys i tretze. Tots morts durant un viatge que havia de ser l'inici d'una nova vida.

M'indigna aquest sentiment de quotidianitat que sembla haver-se instal·lat al món. M'escandalitza el silenci d'una Europa que ha rebut el premi Nobel de la pau i és capaç de restar callada davant una tragèdia que ja ha fet més morts que la majoria de les guerres.

Estic cada cop més convençuda que la política d'immigració europea considera aquest balanç de vides humanes com una manera de moderar el flux migratori, fins i tot com un mitjà de dissuasió.

El viatge amb vaixell d'aquestes persones és la seva única esperança. I crec que per a Europa la seva mort és un motiu de vergonya i deshonor.

Per això vull que tothom sàpiga que a Lampedusa, a nosaltres, ens correspon el deure de tractar aquestes persones amb dignitat i així donar una mica de dignitat al nostre país i a tot Europa.”


dimarts, 14 d’abril del 2015

23a CAMPANYA UNESCO: SUMANT SOMRIURES


EN LA MORT D’EDUARDO GALEANO




Ha mort, als 74 anys, Eduardo Galeano, periodista i escriptor uruguaià, veu del Sud, des d’Amèrica Llatina.

Periodista, sempre compromès amb la realitat del seu país, del seu continent i de la lluita contra l’opressió a tot el món, la seva escriptura combinava el reportatge amb la ficció, l’anàlisi política junt amb la referència històrica.

Dotat de gran lucidesa, els seus textos busquen la crítica a través de la paradoxa.

La memòria i les causes sobre les quals va escriure Galeano continuaran vives mentre hi hagi lectors i lectores que les facin seves.


GALEANO, Eduardo. Patas arriba. Madrid: Siglo XXI, 19994.

“La publicidad manda consumir y la economía lo prohíbe. Las órdenes de consumo, obligatorias para todos pero imposibles para la mayoría, se traducen en invitaciones al delito.” (p. 25)

“Países en desarrollo es el nombre con que los expertos designan a los países arrollados por el desarrollo ajeno.” (p. 37)

“‘La justicia es como las serpientes: solo muerde a los descalzos.’ (Monseñor Óscar Arnulfo Romero).” (p. 79)

“Según confiesan los datos del US Public Health Service, son blancos ocho de cada diez consumidores de drogas, pero sólo hay un blanco cada diez presos por drogas.” (p. 133)

“La verdad está en el viaje, no en el puerto. No hay más verdad que la búsqueda de la verdad.” (p. 336)


GALEANO, Eduardo. Ser como ellos. Madrid: Siglo XXI, 1992.

“’Detrás de todo gran hombre, hay una mujer.’ Frecuente homenaje, dudoso elogio: reduce a la mujer a la condición de respaldo de silla.” (p. 10)

“En cambio, ¿quién conoce, en los Estados Unidos, a Charles Drew? No es que la historia lo haya olvidado: simplemente, nunca lo conoció. Sin embargo, este científico salvó muchos millones de vidas humanas desde que sus investigaciones hicieron posible la conservación y transfusión del plasma. Drew era director de la Cruz Roja de los Estados Unidos. En 1942, la Cruz Roja prohibió la transfusión de sangre de negros. Entonces Drew renunció. Drew era negro.” (p. 12)

“Vinieron. Ellos tenían la Biblia y nosotros teníamos la tierra. Y nos dijeron: ‘Cierren los ojos y recen’. Y cuando abrimos los ojos, ellos tenían la tierra y nosotros teníamos la Biblia.” (p. 23)


GALEANO, Eduardo. Las palabras andantes. Del Chanchito, 1993

“Ella está en el horizonte -dice Fernando Birri-. Me acerco dos pasos, ella se aleja dos pasos. Camino diez pasos y el horizonte se corre diez pasos más allá. Por mucho que yo camine, nunca la alcanzaré. ¿Para qué sirve la utopía? Para eso sirve: para caminar.”

dimecres, 18 de març del 2015

CAMPANYA UNESCO 2015: MACROACTIVITAT






Aquest any estem portant a terme la 


23a CAMPANYA UNESCO: SUMANT SOMRIURES!



Quin és l'objectiu d'aquesta campanya? 


- Conèixer de prop i sensibilitzar sobre les vulneracions de drets i l'exclusió que milions de persones pateixen als barris de barraques, slums, de Mumbai.

- Col·laborar amb Somriures de Bombai que és una ONG que centra la seva acció en la lluita pacífica contra la pobresa i a favor dels Drets Humans d'aquesta ciutat.

Quines activitats farem en relació a la campanya?

- Sensibilització des de la tutoria.
- Xerrada a càrrec de l'ONG Somriures de Bombai a l'alumnat de 1r de Batxillerat el dia 15 d'abril a les 13:00.
- Recollida de diners que es destinaran a l'ONG Somriures de Bombai.
- Macroactivitat, que la farem a l'edifici de secundària el dia 29 d'abril a les 12:30.

En què consistirà la Macroactivitat?

El dia 29 d'abril a les 12:30 l'alumnat, el professorat i el PAS farem un lip-dub relacionat amb Mumbai, la Índia, els Drets Humans, la solidaritat, la cooperació i la igualtat d'oportunitats entre les persones.

Què és un lip-dub?

Ja tenim experiència, mireu el que vam fer l'any 2011:








Quina cançó farem servir?

La cançó que farem servir es diu "Somriures" i és del grup Xeic.






Com ens organitzarem?

1. Els tutors rebran un correu electrònic on se'ls informarà del lloc que ocuparà el seu grup-classe (farem el mateix recorregut que vam fer al lip-dub de l'any 2011).
2. Tenint en compte el lloc, el tutor i el grup-classe pensaran un ball o acció entre tots.
3. La setmana abans el Grup Unesco s'anirà informant del que feu cada grup perquè aquell dia la persona que porta la càmera sàpiga què feu per decidir com filmar.

Que farem aquell dia?

1. Ens trobarem a l'aula del grup-classe amb l'alumnat.
2. Farem la recollida de l'euro i les signatures com cada any i ho baixarem al vestíbul.
3. Entregarem el material (si en feu servir) a l'alumnat (papers de colors, mocadors de colors, confeti, serpentines, cartells...) i recordarem la coreografia o acció.
4. Anirem al lloc que tenim assignat dins del recorregut del lip-dub, tots hem d'estar al lloc a les 12:50.

Així que, tan bon punt ja sapigueu on estareu situats, 
ja podeu pensar i assajar la vostra acció dins del lip-dub!







CAMPANYA UNESCO 2015

 PRESENTACIÓ DE LA CAMPANYA DE COOPERACIÓ 2015: 
SUMANT SOMRIURES! 

MUMBAI, ÍNDIA. Somriures de Bombay.

Resultado de imagen de somriures de bombay


Comencem la 23a campanya de solidaritat com a membres que som de la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO (XEAUC). Aquesta campanya té com a objectiu conèixer de prop i sensibilitzar sobre les vulneracions de drets i l'exclusió que milions de persones pateixen als barris de barraques, slums, de Mumbai i col·laborar amb Somriures de Bombai que és una ONG que centra la seva acció en la lluita pacífica contra la pobresa i a favor dels Drets Humans d'aquesta ciutat.


Fem-nos una idea de com és la ciutat de Mumbai:





Com es va impulsar l' organització Somriures de BombaiEscoltem en Jaume Sanllorente: 






Concretament, l'ONG Somriures de Bombai centra els seus projectes en el marc de l'educació, la salut i el desenvolupament socioeconòmic:

- EDUCACIÓ: 

L'escassetat de recursos econòmics i les condicions de vida de moltes famílies, sumades a la falta d'oportunitats, dibuixen un panorama tan complex en els slums de Mumbai que, de vegades, obliguen els menors a obtenir recursos per si mateixos, ja sigui treballant o pidolant. Aquesta situació s'agreuja en molts casos, ja que molts nens i nenes treballen en condicions d'explotació o cauen en mans de xarxes de tràfic infantil. La tasca de Somriures de Bombai en l'àmbit de l'educació té com a objectiu obrir les portes a les oportunitats.

- SALUT:

La salut és un dret humà fonamental, un bé que ha de ser accessible a tots i totes, indistintament dels nivells de renda o altres formes de discriminació.
Somriures de Bombai, al costat de l'Hospital Holy Spirit, porta a terme un programa de diagnòstic, accés al tractament i suport psicosocial i seguiment de menors afectats pel càncer. A més, mitjançant els Camps de Salut lluiten contra  aquelles malalties evitables en les comunitats més desfavorides de Mumbai.

- DESENVOLUPAMENT SOCIOECONÒMIC:


Entre les diferents formes de discriminació patides per les dones es troben la manca d'una educació adequada, la pobresa, el difícil accés a una adequada assistència sanitària, un desigual repartiment dels recursos o la dependència financera. Un deficient nivell educatiu és el principal factor responsable de l'alt grau d'atur i els baixos salaris que pateixen les dones. En aquest àmbit Somriures de Bombai també treballa per obrir les portes a l'empoderament i a les oportunitats.

Veiem un resum dels projectes que porten a terme:







Des de l’escola, com els anys anteriors, a partir del mes d'abril, farem un treball de sensibilització i, també, una recaptació de diners per donar suport a aquesta organització.





dimecres, 11 de març del 2015

Visita a l'Institut de Ciències Fotòniques

Logo Any de la llumSota el lema Make light work (fem que la llum treballi) l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) és una de les institucions de recerca punteres del nostre país. Amb motiu de l’Any Internacional de la llum i de les tecnologies basades en la llum, la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO de Catalunya va organitzar una visita a les instal·lacions d’aquest centre situades al Parc Mediterrani de la Tecnologia a Castelldefels.

Els fotons són les partícules de llum que sorgeixen de les radiacions electromagnètiques i des de la segona meitat del segle XX s’estan desenvolupant diferents aplicacions. A l’ICFO agrupen les seves investigacions en tres àmbits: salut, energia i informació. Inaugurat el 2002, l’ICFO ha esdevingut un institució de referència mundial dins aquest camp. A les seves instal·lacions hi treballen uns 250 científics i aproximadament 50 persones dedicades a la gestió. Està vinculat a la Universitat Politècnica de Catalunya i al seu entorn han sorgit diferents iniciatives de transferència de tecnologia a la indústria.

La visita


La visita va començar amb una presentació de l’institut recolzada en el vídeo Fotonitza’t!. D’entre les aplicacions mèdiques es va destacar la línia de recerca de detecció i prevenció del càncer mitjançant nanopartícules d’or unides a anticossos capaços d’adherir-se a cèl·lules tumorals. L’anàlisi del comportament de la trajectòria dels raigs de llum en un mostra de sang ajudaria a detectar el risc de metàstasi. Per altra banda, fent incidir llum sobre el cos humà amb les cèl·lules tumorals acoblades a l’or produeix una hipertèrmia (escalfament) que les destrueix sense provocar efectes secundaris o atacar altres teixits (veure vídeo).

Pel que fa al medi ambient, es va ressaltar el desenvolupament de materials transparents o translúcids capaços de transformar l’energia solar en electricitat. D’aquesta manera es pretén utilitzar-los en finestres per substituir les poc estètiques plaques solars. La dificultat que es troben en aquest terreny rau en el fet que els materials orgànics són fàcilment deteriorables a la intempèrie. Sobre la fotònica aplicada a la tecnologia de la informació només es va citar l’actual impacte i desenvolupament de les fibres òptiques i les possibilitats que pot oferir en terrenys com la seguretat.

La visita va continuar amb la realització de tres tallers, de manera que es mostrava així l’oferta per als centres educatius i l’alumnat de les diferents etapes. Vam fer light painting (pintura amb llum), jocs amb miralls i polaritzadors, observació de curiositats al voltant de la refracció o una explicació detallada de la sala neta on el nivell de partícules a l’aire ha de ser mol baix per no malmetre els diferents treballs que s’hi fan.

L'anècdota


Un cop ja sortíem ens vàrem trobar amb una exalumna de la nostra escola que fa la tesi doctoral allí. El seu treball es centra en el camp de l’attociència, és a dir, fa recerca a una escola de mil milionèsimes de mil milionèsima de metre.

divendres, 6 de març del 2015

8 de març: Dia Internacional de la Dona



El proper diumenge és 8 de març, Dia Internacional de la Dona. Des de fa molt anys a l'Escola Joan Pelegrí celebrem aquest dia amb activitats de conscienciació per a l'alumnat i el professorat. Aquest any les durem a terme dilluns dia 9. El text que pot llegir-se en aquesta entrada és el que utilitzem tots els anys per recordar l'origen d'aquesta diada.

En l’origen de la commemoració del 8 de març com a Dia Internacional de la Dona, tradicionalment s’han destacat diversos fets; els més coneguts:

- La vaga i posterior manifestació de les obreres del sector del tèxtil novaiorquès el 27 de setembre de 1909

- L’incendi d’una fàbrica tèxtil el 25 de març de 1911, també a Nova York

En el sector tèxtil, les dones constituïen la majoria de mà d’obra. Les condicions en què treballaven eren deplorables. La jornada laboral era de vuit del matí a sis del vespre, amb un descans de mitja hora per menjar. Les hores de treball setmanal, que normalment eren cinquanta-sis, podien arribar fins a les setanta en les dates de major activitat.

El 27 de setembre de 1909 s’inicia una vaga que fou seguida majoritàriament. La vaga es donà per finalitzada el 15 de febrer de 1910. Els resultats aconseguits foren desiguals; 339 empreses van pactar millores amb les seves treballadores i 13 no van arribar a cap acord.

El 25 de març de 1911 es va incendiar una de les empreses que no havien arribat a cap pacte, encara que es desconeixen els motius exactes de l’incendi. Sí que es creu que el resultat de la catàstrofe va ser pitjor perquè els propietaris de l’empresa van tancar les portes creient que amb la confusió les treballadores podien robar gènere. El saldo de la tragèdia van ser 146 persones mortes, la majoria dones entre el 16 i els 24 anys.

Encara que aquests fets van ser importants en la lluita de la dona per la igualtat de drets, és cert que el Dia Internacional de la Dona està lligat als moviments obrers i als partits socialistes dels Estats Units i Europa.

Les dones del partit socialista nord-americà van ser les primeres a instaurar el Woman’s Day o Dia de la Dona, unes jornades de reflexió i acció. La primera va tenir lloc el 3 de maig de 1908 a Chicago i reivindicava el sufragi femení que no van aconseguir fins el 1920.

A Europa, Clara Zetkin (1857-1933), líder de les socialistes alemanyes, proposa l’any 1910 a la II Conferència Internacional de Dones Socialistes, a Copenhague, instaurar el Dia Internacional de la Dona que es va celebrar per primera vegada el 19 de març de 1911; a més del dret a votar i a ocupar càrrecs públics, demanaven el dret a treballar sense discriminació laboral.

El dia exacte de celebració va anar canviant, fins que l’any 1914, (segons algunes fonts) i el 1917 (segons altres) s’institueix definitivament el 8 de març. Hi ha més possibilitats que el 8 de març s’escollís a partir de 1917 lligant el dia amb una manifestació i amotinament de dones a Rússia exigint la dimissió del Tsar.

Des de l’any 1977 l’ ONU va plantejar a l’Assemblea General que tots els estats donessin suport a aquesta iniciativa.

El color lila, associat a la lluita feminista, sembla que pot venir del color de la roba de treball de les dones del tèxtil novaiorquès.

La lluita pels drets de les dones s’ha de plantejar a diari, però com que encara queda molt camí a recórrer, és important que hi hagi un dia fix a nivell mundial per la conscienciació i la reflexió sobre tot el que queda pendent per aconseguir

Àrea de Ciències Socials
Escola Joan Pelegrí                                

divendres, 6 de febrer del 2015

Acte de lliurament del 26è Premi Drets Humans





Per tal de commemorar la proclamació per part de l’ONU de la Declaració Universal dels Drets Humans que va ser aprovada el 10 de desembre de 1948, a l’escola es va atorgar el dimecres 5 de febrer el 26è Premi Drets Humans, per tal de difondre el seu contingut, sensibilitzar sobre els valors que proclama i, sobretot, promoure la defensa dels Drets Humans que tan sovint es veuen vulnerats.

En l’edició d’enguany, els premis han anat dedicats a Malala Yousafzai, estudiant i activista pakistanesa de només 17 anys, recentment guardonada amb el Premi Nobel de la Pau per la seva lluita en favor de l'educació dels infants i per la seva dedicació perquè els nens, i sobretot les nenes, puguin tenir dret a rebre una educació.

En aquests premis s’avaluen diferents treballs relacionats amb els Drets Humans que l’alumnat de l’Escola ha realitzat durant el curs 2013-2014, incloent pósters i plafons de l’alumnat de 2n i 3r d’ESO, presentacions en power point de l’alumnat de 4t d’ESO i els treballs de recerca dels alumnes de 2n de Batxillerat. A més, es premia també el treball continu de l’alumnat en matèria de Drets Humans amb el Premi Joan Pelegrí, els treballs que aporten una visió positiva de futur amb el Premi Eantopia i els treballs que fomenten l’ús de les noves tecnologies com a eina de sensibilització i denúncia de les violacions dels Drets Humans, amb el Premi Ciberacció.





Aquest any l’acte ha estat conduït per Anna Riera, professora de Secundària i presidenta del jurat. A més, l’acte ha comptat amb la presència de Dul Vallvé, membre de l'Associació Ressò de Musicoteràpia amb qui l’escola va col·laborar el curs passat, i que ha format part del jurat juntament amb Josep León, membre del Patronat de la Fundació Cultural Hostafrancs, Karina Grau, presidenta de l’AMPA de l’Escola, Pau Vaccaro, exalumne de l’escola i guanyadora del premi Eantopia 2012 i Juan León, tècnic informàtic de l'Escola i que ha actuat com a secretari del jurat.

Finament, quatre dels alumnes de cinquè de primària de l’escola que han assistit a l’acte han tancat el lliurament dels premis llegint una adaptació del conte “El país amb els des- al davant”, del llibre Contes per telèfon de Gianni Rodari, que han treballat a l’aula per inspirar-se i a partir del qual, seguint una proposta de FundiPau, sota el títol Bombes, mai més! van transformar la imatge d’una bomba nuclear convertint-la en alguna cosa pacífica i les han exposat a la mateixa sala d’actes de l’Escola.



Els treballs guanyadors d’aquesta edició han estat en el primer nivell “Uns viuen, uns altres sobreviuen. No som tots iguals?” de Martina Tomàs, Paula Rodríguez, Sofía Orozco, Alejandra Neyra, Berta Ribas i Lucia Collado. En el segon nivell, s’han atorgat dos premis: un accèssit per “Esclavitud” de Lara Aznar, Ariadna Trullols i Anna Vidal, i un primer premi a “El bullying escolar. No callis!” de Clara González, Melany Polo, Alba López i Anna Genís. El Premi Ciberacció ha estat atorgat al treball “Los niños soldados” de Marcia Martínez i Claudia Parisi. El Premi UNESCO ha estat per Queralt Sales i el seu treball de recerca “Darrere les mirades opaques”. El Premi Eantopia ha estat pel treball de Mariona Ávila, Berta Peñas i Meriem Djeddou, titulat “D’Àfrica a Europa clandestinament”. Per últim, el premi Joan Pelegrí va ser per Judit Álvarez, per la seva constància en els treballs sobre Drets Humans.

Roser Gamonal
exalumna
Grup UNESCO

fotografies: Carles Ventura

divendres, 30 de gener del 2015

Xerrada d'Arcadi Oliveres


El passat dimecres dia 10 de desembre va assistir a la nostra escola l’Arcadi Oliveres, economista i reconegut activista de Justícia i Pau, una organització per la promoció i defensa dels Drets Humans. Aquesta xerrada commemorava que el 10 de desembre de 1948 va ser signada la Declaració Universal dels DretsHumans a París. Per desgràcia, avui en dia aquests drets no són respectats.

Segons va començar a explicar, de drets, n’existeixen molts, però caldria dividir-los en el que ell va anomenar tres generacions de drets. La primera generació la formaven els drets civils, polítics, etc. que són aquells que inclouen els drets a la llibertat d’expressió, el dret a la sindicació, el dret a manifestar-se, entre d’altres. Seguidament va parlar de la segona generació de drets humans: els DESC (drets econòmics, socials i culturals), on s’engloben els drets més fonamentals que formen un individu, com per exemple, el dret a l’alimentació, a l’habitatge, a la sanitat, etc. En paraules de l’Arcadi “aquests drets són aquells que fan dels individus persones a terme complet”.

“Tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri, així com a la seva família, la salut, el benestar, i especialment quant a alimentació, a vestit, a habitatge, l'assistència mèdica [...]”

(Article 25 de la Declaració Universal dels Drets Humans)

I finalment, també s’han de tenir presents, una tercera generació de drets, que no van ser redactats el 1948 ja que eren impensables en aquell temps, com són els drets medi ambientals.

Després d’aquesta introducció va passar a parlar de les violacions que avui dia es produeixen d’aquests drets. La primera va ser una relacionada amb els DESC, concretament aquell que parla del dret a l’alimentació que tenen totes les persones. Segons xifres que va donar, al món hi ha 7500 milions de persones, doncs d’aquestes, al voltant d’unes 1200 milions pateixen fam. A més, d’aquests 1200 milions, 50.000 persones moren de fam cada dia, una xifra alarmant. Per a que ens féssim una idea, aquest número equivaldria a omplir la meitat del camp Nou. Després d’aquests números tothom es pregunta quin és el problema, així només caldrà solucionar-lo i problema resolt. Doncs la veritat és que no existeix cap raó objectiva que justifiqui la mort d’aquest número tan elevat de gent que mor cada dia, ja que ara mateix al món hi ha aliments suficients per alimentar tota la població del planeta. Llavors ens va plantejar: quin és l’origen del problema? La resposta és ben fàcil, no es tracta d’un problema de producció, sinó d’un greu problema de distribució. Mentre que als països desenvolupats es produeix un malbaratament massiu d’aliments i hi ha cada vegada més gent que pateix obesitat, la realitat en uns altres països no tan afortunats, com són els anomenats “Països del Tercer Món”, és ben diferent, on una de les principals causes de mort és la fam. Resolt l’origen del problema, algú pensarà, ja ho tinc: si el problema recau en la distribució, per què no enviar els aliments sobrants dels països rics als països més desfavorits? Doncs aquesta no és la solució, és més, així provocaríem altres problemes. Tal com explica l’Arcadi, això provocaria un canvi en l’alimentació de les persones, a més que la majoria dels aliments arribarien caducats i fets malbé al seu destí, ja que la majoria d’aliments es fan malbé en un període curt de temps i l’esforç no hauria valgut per a res. Després de totes aquestes consideracions, l’Arcadi va dir que l’única solució real i viable per acabar amb la fam al món d’una vegada per totes seria que cada país per ell mateix produís la quantitat necessària d’aliments per abastir la seva població, sense la necessitat d’ajudes externes. Davant d’aquesta situació, l’organisme internacional de l’ONU, el juny del 2008 a la conferència de Roma, va concloure que per a eradicar el greu problema de la fam es necessitarien 50.000 milions de dòlars durant 6 anys, diners que es destinarien a la inversió en granges, tractors, animals, maquinària agrícola, formació tècnica i professional, entre d’altres mesures, que facilitarien als països pobres arribar a l’objectiu d’arribar a produir els seus propis aliments.

Davant d’aquesta xifra els països rics s’hi van oposar i van fer una contraoferta de 12000 milions de dòlars. L’ONU accepta, ja que és millor això que res.

El 15 de setembre de 2008 es pot considerar l’inici de la crisi econòmica que va esquitxar el món. Aquest dia es produeix la fallida de l’important banc nord-americà Lehman Brothers, caiguda que arrastrarà a tothom.

A partir d’aquest moment, el sistema bancari de molts països comença a fer fallida, però ràpidament s’inicia un pla d’acció impulsat pels governs per tal de rescatar els bancs amb diners de tots. Japó, Gran Bretanya, Estats Units, Espanya, Portugal, Grècia, Itàlia, França només són alguns dels noms que s’inclouen a la llarga llista de països que van seguir aquesta estratègia que en total va recaptar un total de 4 bilions 600 milions de dòlars, una xifra desorbitant amb la qual s’hauria pogut eradicar la fam al món 92 vegades. Com va dir l’Arcadi, “això és una violació dels drets humans en tota regla”.




D’aquesta violació, va passar a una altra, de la primera generació, dels drets civils i polítics, i que inclouen la lliure circulació de les persones. Hi ha una gran quantitat de persones que viuen en unes condicions de vida molt precàries i només aspiren a una vida millor. L’única opció que els queda és marxar i anar-se’n a un altre país, però això no és gens fàcil. Segons xifres que va donar l’Arcadi: en els darrers 5 anys, 29.000 persones han mort ofegades quan intentaven assolir el somni de viure una vida millor. L’Arcadi va dir: “Això és un crim. Ja que ningú té dret a posar fronteres a ningú”. Diu que les migracions no són un problema, com popularment es creu, sinó al contrari, són un tresor que enriqueix la cultura.

Si ens fixem en la història, la gent ha emigrat sempre. Per citar alguns exemples: al segle XIX a Irlanda, va marxar el 90% de la població als Estats Units, a Massachusetts. També al segle XIX, a Itàlia, el 50% de la població va marxar als EEUU, a Nova York, i a Argentina, a la ciutat de Buenos Aires. L’Arcadi va explicar una anècdota que un cop quan ell va viatjar a Menorca, va veure una placa commemorativa dedicada a Algèria, en què s’exposava l’agraïment dels menorquins cap als algerians, ja que en el passat havien anat a menjar a Algèria quan ells no tenien aliments suficients. A més, si ens fixem en la demografia, ara mateix tenim una de les poblacions més envellides del món.

Això vol dir que hi ha una franja d’edat on falta gent. Si sortim de la crisi, Espanya necessitaria l’arribada d’immigrants per poder pagar les pensions.

L’Arcadi ens va donar una tasca per difondre: “Els immigrants no fan perdre diners al govern”. Per una banda, cotitzen a la Seguretat Social, paguen els impostos (IVA, etc.). De l’altra banda, reben educació, sanitat, beques, ajudes... Si es tenen en compte les entrades i les sortides de diners, els càlculs donen una xifra de 6.000 milions d’euros de superàvit. A més hem de tenir en compte que la nostra cultura és fruit de totes les migracions que ens han arribat: "Ser català és ser una mica magrebí, una mica fenici, una mica jueu, una mica romà, una mica àrab..." Com bé diu l’Arcadi: “El món és de tots”.

Després va parlar de la tercera generació de drets, els drets mediambientals. Fa 50-60 anys que el consum no para d’expandir-se a un ritme molt elevat. A més, les reserves de petroli s’esgotaran d’aquí 35 anys. Una manera de substituir el petroli és mitjançant la utilització de biocombusibles. Però, d’on provenen els biocombustibles? S’aconsegueixen del blat de moro, fet que segons l’Arcadi és una aberració. M’explico: s’utilitza menjar per alimentar els cotxes. Això provoca que els aliments que contenen blat de moro s’encareixin, ja que tota la producció va destinada a la formació de biocombustibles, fet que fa que a les persones pobres cada vegada els costi més alimentar-se.

A més, s’està produint un canvi climàtic en què la temperatura global s’estima que pujarà 1ºC per any, la qual cosa està provocant el desglaç de moltes zones polars. N’és un exemple Groenlàndia, on una gran part de les zones gelades ja no existeixen. Això provoca un augment del nivell del mar que en un futur farà que països molt plans, com les Maldives, estiguin en alerta de perdre territori a causa de la pujada del mar i, fins i tot, puguin acabar amb els anys desapareixent.

Un altre problema que afecta el medi ambient i esgota els recursos naturals és el consum descontrolat. En paraules de l’Arcadi: “Hem de vigilar el nostre consum” i intentar canviar els nostres hàbits. Per exemple, per Nadal un nen petit de mitjana rep uns 12 regals en total, però estudis demostren que d’aquests 12 regals després el nen només juga amb 2.

Un altre exemple el protagonitzen els telèfons mòbils. Segons el que diu l’Arcadi: “El telèfon mòbil s’hauria de canviar cada 6 o 7 anys.” Es preguntarà molta gent que això per què, doncs la resposta és senzilla. Els filaments que fan que els mòbils funcionin estan fets de “columbita-tantalite” (abreviat: coltan) un mineral que podem trobar el 10% a Austràlia, un altre 10% a Rwanda i el 80% restant al Congo.

La seva explotació a l'Àfrica ha estat, i està, lligada a conflictes bèl·lics per aconseguir el control d'aquest material, condicions d'explotació en règim de semiesclavitud, desastres mediambientals amb gravíssimes repercussions en la fauna local d'espècies protegides (goril·les, elefants), i fins i tot a greus problemes de salut associats amb els arcaics i infrahumans mètodes d'explotació. De fet, fa 15 anys que utilitzem els telèfons mòbils, doncs en aquest període de temps al Congo han mort 5 milions de persones a causa de les guerres.

Una altra qüestió que va tractar va ser el tema de la guerra. El lloc on hi ha més guerres és a Àfrica, però qualitativament és a Àsia. Tothom sap que les guerres es fan amb armes. Però també sabem que Àfrica no produeix armes: els les venen. Qui? Els països exportadors d’armes, entre els quals es situa Espanya que es troba entre 6è-9è venedor d’armes del món. Referint-se al tema l’Arcadi ens va explicar una anècdota de l’any 2013 quan va anar a La Marató de TV3, una marató extraordinària contra la pobresa on ell participava com a portaveu de l’organització Justícia i Pau. Abans de tancar, li van preguntar què li havia semblat, ja que s’havien recollit uns 5.000.000€. Ell va felicitar a tothom per la feina que havien fet, però va recordar que mentre allà es recaptava tota aquesta quantitat de diners per una bona causa com és la pobresa, Espanya gasta 52 milions d’euros de pressupost a preparar la guerra. Segons l’ONU, amb la despesa destinada a conflictes bèl·lics cada any al món, es podria eliminar la fam al món 34 vegades.

Per acabar la xerrada va posar molt èmfasi que ens informem bé, ja que els mitjans de comunicació ens enganyen i, a més, ens distreuen. Va posar un exemple actual com havia sigut la malaltia de l’Ebola. Se li havia donat molta publicitat, però des que va començar el brot havien mort 6000 persones contagiades d’Ebola, en front de 110.000 persones mortes en el mateix període de temps a causa d’altres malalties com són la malària o la sida. Ens va recomanar que el millor que podem fer és mantenir la TV tancada el 95% del temps, ja que tot el que ens diu són mentides i, a més, és un intent per idiotitzar la població.


text: Miriam Millan Ruiz
2n Batxillerat D

fotografies: Roser Gamonal









divendres, 9 de gener del 2015

Je suis Charlie Hebdo


El passat 7 de gener es va produir l'atemptat contra el setmanari satíric francès "Charlie Hebdo". Entre les diverses reaccions escrites reproduïm la que va publicar, el mateix dia, Jordi Armadans, president de Fundipau, en el seu bloc.



Deu persones han estat assassinades per fer el que saben i volen fer: periodisme i humor gràfic. I dos policies, que havien acudit als llocs dels fets, han patit la mateixa sort.

Un fet terrible.

Que, afegit a tants altres fets terribles que passen arreu (també avui mateix, per exemple, al Iemen) em fan pensar en la frase que li he llegit avui al Xavier Masllorens: ‘La brutalitat i l’estupidesa humana no fan festa mai‘.

No coneixia prou el setmanari. Però em puc imaginar que algunes de les coses publicades m’haurien fet riure molt i que d’altres m’haurien semblat molt fallides. Però és igual, avui em sento de Charlie Hebdo: sense matisos.

És cansat de repetir-ho, però cal fer-ho: prendre la decisió de posar fi a la vida d’altres persones, i a més a més per motius tant bàsics com aquests (dibuixar i opinar!), no ens parla de cap projecte polític, ideològic, religiós o moral; ens informa només del grau de bestialitat, intolerància i nul·la empatia que algunes persones són capaces de desenvolupar. I és greu.

L’atemptat ja s’ha fet. No podem tornar enrere. Però sí que podem mirar de no perdre la calma i evitar de caure en actituds i reaccions que, enlloc de minar les bases del fanatisme que hi ha al darrere de l’atemptat, el reforcin.

. Una reacció que em repugna:

Ja hi ha qui apunta cap a la comunitat musulmana en bloc, a la immigració o als ciutadans de determinats països. Que ho faci gent del carrer és trist. Que ho facin persones amb responsabilitat -per exemple, l’acalde Albiol- és gravíssim. I, curiosament, potser sense adonar-se’n, militen en la mateixa simplificació conceptual que els terroristes: associar conductes i valors a comunitats senceres.

Sens dubte, els feixismes es retroalimenten. En un context en el qual a Europa el discurs islamòfob i antiimmigració arrasa i els tocs xenòfobs i racistes semblen afectar a bona part de les forces polítiques, 

aquest atemptat comès al crit ‘d’Al·là és gran’ fa témer el pitjor. És dur adonar-se’n però el cert és que avui a Europa mantenir-se crític cap al racisme ja és molt. I això és el millor que podem recomanar i recomanar-nos: no deixar-nos engalipar per la -ridícula- por a la diferència.

. Una reacció que em preocupa:

A l’hora d’analitzar i reflexionar, sempre cal posar-hi context i prendre perspectiva. Altrament tindríem reaccions purament immediates però escassament encertades. Però compte a no confondre posar context amb fugir d’estudi.

Quan parlem d’assumptes relacionats amb el Pròxim Orient, és clar que hem de tenir present els conflictes pendents, el sentiment de marginació i maltracte que molts àrabs i musulmans perceben de part de la comunitat internacional, les implicacions que serveis secrets de governs occidentals han tingut i tenen en la formació del monstre jihadista, etc. Però posar context ha de servir per entendre millor, no menys. I, avui, veient alguns tuits tinc la sensació que hi ha qui apel·lava al context perquè, ras i curt, no s’atrevia, no volia o no se sentia còmode condemnant l’atemptat amb claredat. Podríem dir: posem-hi context però no amaguem el cap sota l’ala.

. Ser conscients de la complexitat, el millor antídot:

La realitat és complexa. I això ha de ser el millor antídot contra el simplisme vulgaritzador i feixistitzant. Que entre els assassinats d’avui hi hagi un musulmà, que, de fet, la majoria de víctimes del terrorisme jihadista siguin musulmanes o, en positiu, que entre les mostres de solidaritat i condol expressades avui moltes vinguin del món musulmà haurien de ser dades suficients per trencar estereotips i falses percepcions. Fem-ho, i ajudem a fer-ho.
Jordi Armadans


divendres, 12 de desembre del 2014

XERRADA D'ARCADI OLIVERES






El dia 10 de desembre, Dia dels Drets Humans, l’alumnat  de segon de batxillerat va tenir l’oportunitat d’assistir a la xerrada que va fer  Arcadi Oliveres, professor d’Economia de la UAB i col·laborador de Justícia i Pau, a l’Escola Joan Pelegrí.

 En aquesta xerrada titulada Drets Humans i responsabilitat personal, Arcadi Oliveres, amb el llenguatge directe i senzill que el caracteritza, va fer un repàs dels drets civils, polítics, econòmics, culturals, socials i ambientals que s’estan violant en la societat actual. Dotat d’una capacitat didàctica extraordinària, va exposar dades i exemples de com es vulneren aquests drets en l’actualitat i, convençut que al canvi social s’hi pot contribuir des de la conducta individual, va oferir un seguit d’eines per aturar la perpetuació d’aquest món injust des de la vida quotidiana. El consum responsable, el fet d’estar ben informats a través de mitjans d’informació que exposen els fets amb rigor i la capacitat de decidir amb consciència què fer amb el temps lliure són alguns dels exemples que va exposar per fer veure als assistents de la xerrada que tots tenim una responsabilitat personal dins dels sistema social en el qual vivim.

Un cop més Arcadi Oliveres no va deixar indiferent  cap dels assistents de la xerrada i és que, en definitiva, les seves paraules s’acaben transformant en una bufetada de realitat, en un sentiment d’injustícia, en un desig de revolta i en  un glop d’esperança.




Judith Casadesús