SENSIBILITZACIÓ A L'AULA
1. INTRODUCCIÓ
· AMB QUI COL·LABOREM EN AQUESTA CAMPANYA?
- Generem!:
Associació sense ànim de lucre fundada el 2015 a Barcelona integrada per persones Trans*, neix amb la voluntat de donar a conèixer les realitats de les diferents identitats i expressions de gènere de les persones.
- Associació de famílies LGTBI (FLG):
L’FLG és una associació de famílies LGTBI que des de 2001 lluita per la plena equiparació dels drets i deures de les nostres famílies. El col·lectiu LGBT ha aconseguit l’aprovació de la llei de coadopció per lesbianes i gais (2005), la del matrimoni per a gais i lesbianes (2005), i la llei per eradicar l’LGTBIfòbia a Catalunya (2014).
· PER QUÈ ÉS IMPORTANT COL·LABORAR AMB ENTITATS D'AQUEST CAIRE?
Fem aquesta campanya perquè el 2019 ha fet 50 anys dels fets ocorreguts el Juny del 1969 a Stonewall Inn, a Nova York, i volem conèixer què van suposar aquests fets per les persones gais i a la llarga per totes les persones LGTBI.
Fa 50 anys, les lleis de molts països castigaven les persones homosexuals, transsexuals i transvestits. Tractaven aquestes persones com a criminals. A l’Estat espanyol, per exemple, hi havia la Ley de Peligrosidad Social. També eren indesitjables per la societat i solien ser expulsades de les seves famílies, del seu barri, de les seves cases... Solien tenir poques amistats i molt poques oportunitats de viure com volien. Moltes intentaven sobreviure en el món de la nit, la màfia i la delinqüència als carrers. El bar Stonewall Inn, a Nova York, era un dels pocs locals que acceptava aquestes persones. La policia solia fer batudes en aquests llocs per detenir tothom que hi havia. En una d’elles, fa 50 anys, va passar una cosa que ningú s’esperava perquè no havia passat mai abans i fou que la clientela es va resistir a ser detinguda. Aquestes persones, doncs, es van organitzar per enfrontar-se a les forces policials. Per a moltes fou la primera vegada que no se sentien avergonyides de fer el que feien o de ser el que eren. Es van sentir orgulloses. Aquest orgull és el que es vol recordar en les Marxes de cada 28 de juny.
A partir d’aquesta nit, es van multiplicar les accions per lluitar pels seus Drets, contra un món sencer que els els havia negat. Per molta gent, aquest fou l’origen del Moviment LGTBI.
Creiem que com a escola, hem de defensar els Drets Humans i els drets civils de totes les persones de la nostra societat, i ser conscients que les persones d’aquest col.lectiu encara avui, al nostre país , pateixen situacions de discriminació a l’escola, en l’àmbit familiar, a la feina, al carrer i locals d’oci, i sobretot també a molts altres països on les lleis o la religió encara no els reconeixen tots els seus drets i moltes persones han de fugir de casa seva per aquest motiu.
Concretament volem col·laborar amb aquestes dues entitats, ja que acompanyen totes les persones que vulguin manifestar lliurement la seva identitat i/o expressió de gènere, en el seu desenvolupament personal oferint informació, assessorament, orientació i espai on compartir i ser elles mateixes.
A continuació veureu un vídeo que ens explica de forma senzilla la diversitat sexual que ens caracteritza com a persones:
A continuació teniu un seguit d'activitats per treballar el respecte cap al col·lectiu LGTBI:
ACTIVITAT 1 "Infància trans"
Notícia sobre el bus de l’organització Hazte Oír, amb el lema “Los niños tienen pene. Las niñas tienen vulva” (2 minuts):
a.) Mireu aquest vídeo atentament i després reflexioneu amb les preguntes que us plantegem:
De què parla la notícia?
Quin problema té el lema del bus?
Es pot ser dona/home i no tenir vulva/penis?
b.) Mireu el següent vídeo, aquí podreu veure com dos infants ens expliquen la seva experiència:
c.) Ara us animem a dissenyar o dibuixar un bus amb un lema alternatiu, que faci veure que no només hi ha “nens amb penis” i “nenes amb vulva”.
ACTIVITAT 2 "La parella ideal?"
a.) Dibuixeu la parella d'aquesta noia en un full en blanc:
b) Reflexionem:
- La parella dibuixada és un noi o una noia? Per què? Heu coincidit amb la resta del grup?
- La parella és més alta o més baixa que la noia? Que sigui més baixa o més alta té a veure amb el fet que la parella sigui un noi o una noia?
- La parella és més forta, més grassa o més prima que la noia?
- En general heu coincidit amb els dibuixos o heu dibuixat parelles de molts tipus diferents?
- Per què creieu que la majoria heu coincidit amb el dibuix?
c) Mireu el següent vídeo de la pel·lícula La llamada:
ACTIVITAT 3 "Estereotips"
a) Imagineu que al vostre centre engegueu un projecte literari en el qual heu de crear uns contes. Aquests són els vostres personatges.
Que cadascú pensi un nom per aquests personatges:
b) Reflexionem:
- Quin noms heu posat? Per què heu posat aquests noms?
- Tothom ha posat un nom femení al personatge blau? Tothom ha posat un nom masculí al personatge negre? Per què?
- El que fa que la majoria de persones assignin al gat de color blau un nom femení i al gat de color negre un nom masculí són els estereotips de gènere. Durant molts anys veiem imatges, sentim paraules i veiem comportaments que fan que de manera inconscient anem relacionant unes formes, uns colors, uns valors, uns comportaments i uns objectes a un gènere o a un altre. Creus que això li passa a molta gent? Per què?
c) Mireu la següent escena de Merlí:
Després, reflexioneu sobre els conceptes d’identitat de gènere i de sexe biològic.
ACTIVITAT 4 " Pel·lícula: Nadie hace nada" (40')
Mireu la següent pel·lícula a classe i després exposeu el que més us ha cridat l'atenció de forma oral:
ACTIVITAT 5 "Testimoni trans" (11')
Mireu el següent vídeo i reflexioneu: viuen l'experiència de la mateixa manera? Què els diferencia?
Hugo Campillo explica la seva experiència:
Miquel Missé explica la seva experiència:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada