dilluns, 4 de març del 2024

DIA DE LA DONA 2024

 

CELEBREM EL DIA DE LA DONA 
A L'ESCOLA JOAN PELEGRÍ


PER QUÈ CELEBREM EL DIA DE LA DONA?

En l'origen de la commemoració del 8 de març com a Dia Internacional de la Dona, tradicionalment s'han destacat diversos fets: els més coneguts: 

- La vaga i posterior manifestació de les obreres del sector del tèxtil novaiorquès el 27 de setembre de 1909. 

- L'incendi d'una fàbrica tèxtil el 25 de març de 1911, també a Nova York. 

    En el sector tèxtil, les dones constituïen la majoria de mà d'obra. Les condicions en què treballaven eren deplorables. La jornada laboral era de vuit del matí a sis del vespre, amb un descans de mitja hora per menjar. Les hores de treball setmanal, que normalment eren cinquanta-sis, podien arribar fins a les setanta en les dates de major activitat. 

    El 27 de setembre de 1909 s'inicia una vaga que fou seguida majoritàriament. La vaga es donà per finalitzada el 15 de febrer de 1910. Els resultats aconseguits foren desiguals; 339 empreses van pactar millores amb les seves treballadores i 13 no van arribar a cap acord. 

    El 25 de març de 1911 es va incendiar una de les empreses que no havien arribat a cap pacte, encara que es desconeixen els motius exactes de l'incendi. Sí que es creu que el resultat de la catàstrofe va ser pitjor perquè els propietaris de l'empresa van tancar les portes creient que amb la confusió les treballadores podien robar gènere. El saldo de la tragèdia van ser 146 persones mortes, la majoria dones entre els 16 i els 24 anys. 

    Encara que aquests fets van ser importants en la lluita de la dona per la igualtat de drets, és cert que el Dia Internacional de la Dona està lligat als moviments obrers i als partits socialistes dels Estats Units i Europa. 

    Les dones del partit socialista nord-americà van ser les primeres a instaurar el Women's Day o Dia de la Dona, unes jornades de reflexió i acció. La primera va tenir lloc el 3 de maig de 1908, a Chicago, i reivindicava el sufragi femení que no van aconseguir fins al 1920.

    A Europa, Clara Zetkin (1857-1933), líder de les socialistes alemanyes, proposa l'any 1910 a la II Conferència Internacional de Dones Socialistes, a Copenhaguen, instaurar el Dia Internacional de la Dona que es va celebrar per primera vegada el 19 de març de 1911; a més del dret a votar i a ocupar càrrecs públics, demanaven el dret a treballar sense discriminació laboral. 

    El dia exacte de celebració va anar canviant, fins que l'any 1914 (segons algunes fonts) i el 1917 (segons altres) s'institueix definitivament el 8 de març. Hi ha més possibilitats que el 8 de març s'escollís a partir de 1917, lligant el dia amb una manifestació i amotinament de dones a Rússia, exigint la dimissió del Tsar. 

    Des de l'any 1977, l'ONU va plantejar a l'Assemblea General que tots els estats donessin suport a aquesta iniciativa. 

    El color lila, associat a la lluita feminista, sembla que pot venir del color de la roba de treball de les dones del tèxtil novaiorquès. 

    La lluita pels drets de les dones s'ha de plantejar diàriament, però com que encara queda molt camí a recórrer, és important que hi hagi un dia fix a escala mundial per la conscienciació i la reflexió, sobretot el que queda pendent per aconseguir. 

QUAN HO CELEBREM?

    El dia 8 de març és una jornada de reivindicació i mobilització social, així doncs, perquè tot l'alumnat pugui participar en l'activitat que s'ha preparat, s'ha considerat interessant celebrar el  Dia de la Dona en diversos dies i en el següent horari: 




COM HO CELEBREM? 
🌟ACTIVITATS A L'AULA🌟

1ESO i 2ESO (DURADA DE TOTA L'ACTIVITAT: 1h.)

- Llegir l'origen d'aquesta commemoració.
- Visionar els fragments ja retallats del reportatge de TV3  "S'ha acabat"  (Arran del cas Rubiales, Ruth Gumbau i Jordi Bentanachs aborden en un documental amb diferents esportistes dones el masclisme endèmic que han viscut. L'objectiu és veure si avui realment hi ha l'oportunitat de canviar aquesta situació).

  • DEBAT:
    • Qüestions: 

    • Quins prejudicis hi ha cap a les dones al món dels esports?

    • Quina creus que és la principal dificultat que es pot trobar una noia a l'hora de practicar un esport amb altres nois?

    • Per què les dones poden participar en un esport juntament amb els homes?


  • ACTIVITAT: GLOBUS LILES
    • Cada classe tindrà globus de color lila i retolador permanent. (Els trobareu, ja preparats per aules, a la sala de professors del
      2n pis).
       
    • En grups de 3/4 alumnes es repartiran els globus de color lila en els quals s'escriuran missatges, paraules o lemes relacionats amb el Dia de la Dona. Posteriorment, s'enganxaran a l'aula amb cel·lo o xinxetes (intentant que durin per a l'endemà).


3ESO I 4ESO (DURADA DE TOTA L'ACTIVITAT: 1h.)

- Llegir l'origen d'aquesta commemoració.
- Visionar els fragments ja retallats del reportatge de TV3 "S'ha acabat"  (Arran del cas Rubiales, Ruth Gumbau i Jordi Bentanachs aborden en un documental amb diferents esportistes dones el masclisme endèmic que han viscut. L'objectiu és veure si avui realment hi ha l'oportunitat de canviar aquesta situació).

  • DEBAT:
    • Què es pensava de les dones que feien esport a la generació dels vostres avis i àvies? 
    • Què se'n pensa ara?
    • Què ha canviat? Hi ha alguna cosa que no hagi canviat tant, o no gaire?
    • Com influeixen les disparitats de salari en la igualtat de gènere dins del món de l'esport?

  • ACTIVITAT: GLOBUS LILES
    • Cada classe tindrà globus de color lila i retolador permanent. (Els trobareu, ja preparats per aules, a la sala de professors del 2n pis). 
    • En grups de 3/4 alumnes es repartiran els globus de color lila en els quals s'escriuran missatges, paraules o lemes relacionats amb el Dia de la Dona. Posteriorment, s'enganxaran a l'aula amb cel·lo o xinxetes (intentant que durin per a l'endemà).

BATXILLERAT I CICLES (DURADA DE TOTA L'ACTIVITAT: 1:30h.)

- Llegir l'origen d'aquesta commemoració.
- Visionar els fragments ja retallats del reportatge de TV3 "S'ha acabat"  (Arran del cas Rubiales, Ruth Gumbau i Jordi Bentanachs aborden en un documental amb diferents esportistes dones el masclisme endèmic que han viscut. L'objectiu és veure si avui realment hi ha l'oportunitat de canviar aquesta situació).

  • DEBAT:
    • Què es pensava de les dones que feien esport a la generació dels vostres avis i àvies? 
    • Què se'n pensa ara?
    • Què ha canviat? Hi ha alguna cosa que no hagi canviat tant, o no gaire?
    • Com influeixen les disparitats de salari en la igualtat de gènere dins del món de l'esport?


  • ACTIVITAT: TALLER DE PANCARTES
    • Cada classe tindrà cartolines de color lila. (Les trobareu a la sala de professors del 2n pis). Els retoladors els portaran de casa. 
    • Fer pancartes.


AMBIENT A L'ESCOLA EL 7 i 8 DE MARÇ 


  •  Animem a totes les persones de l'escola a que el dia 7 i 8 de març portin alguna cosa lila (samarreta, mocador, llaç...).
  • La Comissió de Gènere de l'Escola Joan Pelegrí posarà una paradeta al vestíbul on es podran comprar llaços, xapes... durant l'hora del pati i els diners recaptats es destinaran a "Dones pel futur".
  • Es penjarà una tela lila a la façana de l'escola.
  • Cada grup classe penjarà una tovallola lila a la finestra de l'aula. 
  • A la biblioteca hi haurà un espai amb llibres amb perspectiva de gènere.
Aquí teniu un recull de cançons per fer ambient a l'aula mentre es fan les activitats:



DIVISA

A l’atzar agraeixo tres dons:

haver nascut dona,

de classe baixa i nació oprimida.

I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.



Maria-Mercè Marçal



Us desitgem un Dia de la Dona ben reivindicatiu! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada