Els treballs estaven dividits en quatre categories: pòsters realitzats per l’alumnat de 2n d’ESO, plafons pel de 3r, powerpoints fets per l’alumnat de 4t d’ESO (Premi Ciberacció) i treballs de recerca de l’alumnat de 2n batxillerat (Premi UNESCO). Aquest any es va lliurar, també, l’onzè Premi Eantopia destinat a premiar el treball que, en qualsevol de les categories, mostri de forma més clara la idea que “Un món millor és possible”. A més, enguany es va lliurar per setzena vegada el Premi Joan Pelegrí, destinat a l’alumnat que ha treballat continuadament en relació als Drets Humans i no han estat premiats en ocasions anteriors o bé a persones de l’entorn de l’escola que han destacat pel seu suport als Drets Humans.
L’acte es va dur a terme a la Sala Víctor Trías –sala d’actes de l’edifici de Secundària- amb l’assistència de l’alumnat finalista, professorat i altres persones vinculades a l’escola i a la Fundació Cultural Hostafrancs. Era present a l’acte, com els anys anteriors, l’alumnat de 5è de primària, dels quals hi havia exposats uns mandalas sobre la pau que havien confeccionat. Destaquem, també, la presència del Sr. Jordi Martí, regidor de l’Ajuntament de Barcelona i del Districte de Sants-Montjuïc, de la Sra. Núria Izquierdo, consellera d’Educació i Joventut del Districte Sants-Montjuïc, i del Sr. Joan Carles Moreno, coordinador de la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO de Catalunya (XEAUC), a la qual pertany la nostra escola.
Va conduir l’acte Albert Marzà, professor de Secundària de l’escola, que va explicar el sentit dels premis, va tenir un record pels vint-i-cinc anys del Premi, va presentar els membres del Jurat que ell presidia i va explicar l’ordre de l’acte. Va fer esment de Nelson Mandela, de qui el premi d’enguany volia ser un petit homenatge. D’ell va dir que va ser un lluitador infatigable pels Drets Humans i la dignitat del poble negre sudafricà, ideals que no va abandonar ni després de passar vint-i-set anys a la presó.
A continuació va intervenir Jordi Armadans, director de FundiPau. Jordi Armadans va començar dient què és i què suposa el treball per la pau. En primer lloc va definir la pau no només com a absència de violència, sinó com a afirmació de justícia, de dignitat i de llibertat. Va citar, com a explicació més detallada, la Declaració de la UNESCO sobre la cultura de la pau.
Tot seguit es va preguntar: per què cal treballar per una cultura de la pau? Perquè el món està molt malament, va respondre. I per explicar-ho va posar exemples de l’existència de la violència directa i de la violència estructural.
Després va assenyalar què podem fer per treballar per la pau. En primer lloc, va dir, practicar la pau cada dia. Pot semblar poc, però és en la vida quotidiana on hem de practicar els valors de la pau i la noviolència. Un segon àmbit seria participar en la sensibilització sobre la pau, per exemple, fent educació per la pau. Un tercer estadi seria participar activament com a ciutadans, organitzadament, en campanyes per la pau, pel desarmament o pel control d’armes.
Posteriorment, Reis Masllorens, mestra de Primària de l’escola, com a secretària del Jurat, va procedir a la lectura del veredicte del Premi i es va dur a terme el repartiment de diversos objectes procedents de comerç just als premiats/des en les diverses categories.
En acabar el lliurament de premis, Joan Carles Moreno, coordinador de la XEAUC, va adreçar unes paraules als assistents. En primer lloc, va alertar-nos sobre la vulneració tan freqüent dels Drets Humans i va recordar-nos que tots els drets tenen com a contrapartida uns deures, unes obligacions. Va acabar felicitant l’alumnat pels seus treballs.
A continuació va parlar el Sr. Jordi Martí, regidor de l’Ajuntament de Barcelona i del Districte de Sants-Montjuïc. Va agrair haver estat convidat a l’acte com a regidor del Districte i com a responsable de cooperació internacional i pau a l’Ajuntament. Va fer esment de la figura de Mandela i va convidar l’alumnat a implicar-se en el treball per la pau.
Com a cloenda, Albert Marzà va felicitar els guanyadors i finalistes i va explicar l’origen de les figures que es van donar com a premi. També, com a primícia, va anunciar que aquest any l’escola cooperaria amb l’ONG Pallapupes i amb el grup de musicoteràpia Ressò. Finalment, i per acabar l’acte, es van projectar dos dels powerpoints premiats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada