Posicionament
de la Xarxa d'Escoles Associades a LA UNESCO a Catalunya davant la LOMCE.
Des de la seva fundació el 1953, el
Pla d’escoles associades de la UNESCO ha incidit en els valors que aquest
organisme protegeix i potencia. Mitjançant l’educació i l’ensenyament, hem
treballat per tal que el nostre alumnat, sigui quina sigui la seva edat, faci
seus els principis de la Pau, la Llibertat, l’Equitat i la Convivència. La UNESCO – tal
com va fer Nacions Unides - ha defensat sempre la identitat dels diferents
pobles que viuen en el nostre Planeta. Per això en el preàmbul de llurs
constitucions trobem “Nosaltres, els pobles ...”. I, per descomptat, un dels
trets identitaris més significatius dels pobles i de les cultures: les llengües.
El ministre d’Educació de l’Estat espanyol
pretén amb la seva nova llei (la LOMCE)
mutilar i acabar amb aquests fonaments. Relega la llengua de les comunitats
autònomes de l’Estat a matèries optatives. En el nostre cas, el català passaria
a ser la tercera llengua darrera del castellà i l’anglès. És així com l’actual
govern de l’Estat espanyol treballa per
la desaparició d’una llengua i d’una identitat que ens pertany. I que els
pertany si de debò fessin seus els
principis de la Carta de les llengües minoritàries europees que el Govern
espanyol va signar el 2002.
Això si entenem la llengua com un
element patrimonial. Si ho enfoquem des del punt de vista social, l’ensenyament
en català ha estat un important element de cohesió social. Una eina bàsica per
establir les regles de convivència des de l’equitat.
Per altra banda, quan nosaltres
posem l’accent sobre la Igualtat, ells el posen en l’adoctrinament i la
uniformitat de pensament. Si nosaltres eduquem per a la Llibertat, marginen matèries com la filosofia, que no serà obligatòria,
per tal d’eliminar qualsevol visió
crítica del món i així poder anul·lar la nostra capacitat de tria. Proposen,
també, en aquesta llei retrògrada, conceptes ja superats en el temps com les
"revàlides", per no parlar d’allò que tant li agrada al Sr. Wert com
és la separació d’alumnes per raó de sexe.
En definitiva, la nostra xarxa, la
Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO de Catalunya (XEAUC), s’oposa
frontalment al nou projecte de llei educativa i manifesta el seu desig que
sigui derogada o, si més no, revisada en profunditat.
Barcelona,
20 de juny de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada